Huisstijl

Een goed uitgedachte huisstijl is essentieel voor je onderneming, omdat je je ermee onderscheidt in de markt. Je logo, kleuren, lettertype en andere elementen van je huisstijl zorgen voor herkenbaarheid en bepalen het beeld van het bedrijf. Alles begint bij een goede eerste indruk, en dan is je uitstraling. Je huisstijl is je visitekaartje en als mensen daar niet een goed gevoel bij krijgen, zullen ze meestal ook geen contact met je opnemen.

In het geval als je al een huisstijl hebt, analyseren we eerst de huidige huisstijl en kijken of die voldoet aan de eisen en wensen van tegenwoordig. We proberen in kaart te brengen wie je bent, wat je doet en vooral waarom je het doet. We noemen dit ook wel het imago van het bedrijf.

Een goed voorbeeld is Apple als het gaat om huisstijl en corporate identity. Bij Apple is alle uitstraling naar buiten super strak georganiseerd en zijn ze extreem streng in het waarborgen ervan. Een duidelijke en goede huisstijl onderscheid je van de concurrentie, zorgt voor herkenbaarheid en vertrouwen van klanten of potentiële klanten in je organisatie. Daarnaast creëert het duidelijkheid over wie je bent, ook naar jezelf en je eventuele medewerkers. Als je een eenheid kunt vormen als bedrijf, dan sta je sterk op de kaart.

Je logo is slechts 1 onderdeel van die eenheid. De website, visitekaartjes, flyers, folders, jaarverslagen, briefpapier, verpakkingen, advertenties, brochures, eventuele winkelinrichting of een bord aan de gevel zouden altijd gebaseerd moeten zijn op je huisstijl.

Om een professionele indruk te maken naar buiten kun je niet zonder een professionele ontwerper of designer. Groot voordeel: zij kunnen kritische vragen stellen, hebben – hoogstwaarschijnlijk – meer ervaring dan jij en weten wat kan en niet kan. Logo’s op een mobiele website vragen om andere kenmerken en kwaliteit dan op een website en in print. Een app stelt andere eisen dan een folder.

Vaak heb je naast een woordmerk ook een beeldmerk. De letters/woord Nike en daarnaast de swoosh. Bij Apple de naam en het appeltje. Bij Coca-Cola zijn beide één.

Besteed in je briefing aandacht aan minstens de volgende zaken:

  • Identiteit en gewenste imago organisatie, welke diensten en producten lever je?
  • Hoe ziet je markt eruit, wie zijn je klanten?
  • Wat is je belangrijkste doelgroep? Hechten zij aan een meer rationele informatieve benadering of een emotionele suggestieve? Wil je zakelijk overkomen, of eerder vriendelijk en warm? Wil je professioneel overkomen of juist vrolijk en spontaan?
  • Wat zijn je marketing- en communicatiedoelstellingen?
  • Heb je voorkeurskleuren? Of zijn er kleuren die je wilt vermijden?
  • Welk budget heb je, wil je altijd en overal full colour-drukwerk of zwart met een steunkleur? Moet het logo ook in zwart-wit overeind blijven?